onsdag 17 april 2013

Lärarna är den avgörande faktorn för resultaten i skolan

Lärarna är den avgörande faktorn för resultaten i skolan och om vi ska kunna locka de bästa personerna till läraryrket måste läraryrket ha hög status. En del i detta är att det ska finnas tydliga karriärmöjligheter för lärarna. I dag är ofta enda möjligheten att göra karriär att lämna undervisningen helt och hållet, till exempel för att bli rektor.
Folkpartiet har tagit initiativ till nya karriärtjänster. I en unik satsning går staten in och skjuter till pengar för att höja lönerna för våra duktigaste lärare - fullt utbyggt handlar det om hela 880 miljoner kronor per år och cirka 10 000 tjänster, det vill säga ungefär var tionde lärare.
Just nu kan kommunerna söka dessa medel. För Ulricehamns del innebär det finansiering till 8 tjänster.
Förstelärare kan den lärare bli som har minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning och som har visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. Att vara förstelärare betyder i princip en löneökning med 5 000 kronor per månad.
Lektor kan den lärare bli som har avlagt examen på forskarnivå och under minst fyra år har visat pedagogisk skicklighet som lärare. Lektorn får runt 10 000 kronor mer i månaden.

Men mer behöver fortfarande göras för att höja resultaten i den svenska skolan, bland annat för att få ännu bättre lärare och öka likvärdigheten. Därför har Folkpartiet och utbildningsminister Jan Björklund ytterligare förslag.
För det första är det i dag för låga krav för att bli lärare. Lärarna är vår allra viktigaste yrkesgrupp - utan duktiga lärare kan Sverige aldrig bli den kunskapsnation som vi vill att landet ska vara. I dag har vi dock för få sökande till lärarutbildningen, vilket betyder att det är enkelt att antas.
Vi vill ändra på antagningsreglerna till lärarutbildningen så att större krav ställs för att bli antagen.
Jag tänker tillbaka på hur det var när jag själv på sextiotalet fick min utbildningsdröm som lärare förverkligad. Jag hade under många år haft målet att bli lärare och visste då att höga betyg var det första som var avgörande. Utifrån betyg gjordes ett urval av de sökande. Dessa blev sedan kallade till inträdesprov. Under 3 dagar fick vi på olika sätt visa vår lämplighet som blivande lärare. Därefter gjordes en sammanlagd bedömning vilka som skulle antas.

Kunskap och personlig lämplighet- kanske ska cirkeln slutas igen?

I Folkpartiets Sverige ska vi ha de bästa och mest lämpade som lärare. I Folkpartiets Sverige ska det också löna sig att vara en duktig lärare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar