måndag 11 oktober 2010

Ny läroplan för grundskolan

Jag har just lyssnat på utbildningsminister Jan Björklunds presskonferens på webben. Det känns bra att den nya läroplanen blir mer tydlig i vilka kunskapskrav som ska ställas för att eleverna ska uppnå målen. Jag minns all den tid vi lade ner på att tolka läroplansmål och kursplanemål efter LPO94. Vid den tiden arbetade jag som rektor för en F-9skola. Det var oräknelig tid som lärarna fick lägga på att försöka konkretisera målen för G, VG och MVG. Först gjordes det på den egna skolan, sedan tillsammans med andra skolors lärare då det visade sig att det behövdes en större samstämmighet. Det är inte underligt att betygssättningen har varit olika på olika skolor. Förhoppningsvis blir det en mer jämlik bedömning nu.
Läroplans- och kursplanemål har också minskats ner vilket också är bra. Idag finns alltför många mål som ska uppfyllas. Jag minns att någon hade räknat till 274 mål sammanlagt i bara ett ämne, vilket har jag glömt.
Nu måste implementeringsarbetet ges högsta prioritet från politiker, skolans ledning och personal.
Vilka kunskapskrav som ställs måste också tydliggöras för elever och föräldrar i ett tidigt skede. Tidiga och täta uppföljningar för snabba stödinsatser. Hur undervisningen ska ske för högsta måluppfyllelse är de professionellas sak, dvs skolans personal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar