fredag 3 september 2010

Härliga möten!

Det händer mycket under dessa intensiva veckor. Valdebatter och möten avlöser varandra. En del möten går man fundersam ifrån och andra blir man upplyft av.
Vid mitt möte med Liberala Seniorer i går upplevde jag ett engagemang för våra unga och en framtidstro. Jag möttes inte av klagomål på hur saker och ting sköts i kommunen utan vad kan vi göra så att människor ser mer möjligheter. Visst är det härligt att ha den inställningen när man är runt 80 år.
Med utgångspunkt från att jag sysslat med implementering av entreprenörskap i undervisningen de senaste 5 åren försökte jag också lyfta detta i debatten hos Företagarna. Det gäller att ändra attityder och se möjligheter och då måste vi börja med de unga. Alla kan inte bli företagare men även en anställd behöver entreprenöriella kompetenser. Det var så en gång i tiden som Sverige så snabbt kunde gå från u-land till i-land.
I dag på morgonen lyssnade jag till Kamran, som driver Lundsbrunns kurort. Han är ett lysande exempel på en människa med inre drivkraft som gått från stora svårigheter och lyckats. Det vore bra om vi kunde tala mer om alla dessa invandrare som i stort sett inte kostat oss i Sverige mer än något år på SFI, och sedan bidragit direkt till vår gemensamma välfärd. Men återkommer om detta när jag lusläst SD:s hushållsutskick.

1 kommentar:

  1. Gulli. Jag är imponerad av ditt engagemang och stridsvilja. Är inte du i en ålder då du borde dra ner tempot lite? Tvärt om - så gasar du. Grattis, men du ska ha tid för dig själv också - Eller?
    Hälsningar Gunnar Fg

    SvaraRadera