söndag 5 september 2010

Är det feghet eller en utstuderad strategi från SD?

Vilka åsikter står egentligen vår lokala Sverigedemokrat PEO Ejderhall för? Försöker han mörka sitt partis åsikter?
Bakgrunden till mina frågor är den "valdebatt"/frågestund som alla partier var med om i onsdags hos SFI-eleverna (svenska för invandrare. Jag fick dela podiet med Peo (SD)och Jan-olof Sundh (V) och efter några inledande trevliga övningar försöka besvara frågor som deltagarna ställde till oss.
Många frågor utgick från självupplevda erfarenheter och det mesta handlade om svårigheter att få praktik och arbete. Här upprepade då Peo flera gånger att det är bättre för invandrare att lära sig språket på en arbetsplats än att sitta i skolbänken.
På frågan om våra partier tycker att det är bra att invandrare kommer till Sverige svarar PEO att hans parti inte har något emot att de kommer hit. Men det är för många och alla kan inte vara här. På min motfråga till honom om vilka han vill slänga ut kan/vill han inte svara.
Dagen efter läser jag hushållsutskicket från SD och jag häpnar över de fördomar och intolerans och människosyn som här uttrycks. Förutom att hela programmet andas invandrarfientlighet krävs "Kraftigt begränsad asyl- och anhöriginvandring". Dessutom läser jag att "svenska löntagare konkurreras ut av billig importerad arbetskraft och diskrimineras till förmån för nyanlända invandrare". "Skärpta regler för arbetskraftsinvandring och slopande av instegsjobb" Som slutkläm kräver SD: "Att svenska jobb går till svenska medborgare".
Den uppmärksamme läsaren ser att PEO säger en sak när han möter presumtiva väljare och en annan när han ställer sig bakom sitt partis åsikter och inriktning. Är det feghet eller en utstuderad strategi?
Det hade varit mer ärligt om PEO vågat tala i klartext inför dem som han egentligen inte vill ha här i Ulricehamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar