torsdag 5 augusti 2010

Vi behöver mer entreprenörsanda

Jag gladde mig verkligen då jag häromdagen åter kunde läsa om våra sommarlovsentreprenörer i Ulricehamn. Alla ungdomarna är mycket nöjda med vad de fått lära sig, att de fått en massa nyttig erfarenhet och att det varit roligt. Detta stämmer så väl med vad alla ungdomarna brukar säga efter att ha varit egenföretagare under sommarveckorna. När jag i mitt arbete med att implementera entreprenörskap i skolan år 2006 kom i kontakt med konceptet Sommarlovsentreprenörer såg jag genast potentialen i detta och fick det infört i Skaraborg. Min motion i fullmäktige 2008 ledde till att också vi i Ulricehamn har gett våra unga en möjlighet att prova på företagande som ett alternativ till sommarjobbsantällning.
Vi behöver uppmuntra och träna våra unga i mer entreprenörskap. Att utveckla ideer, ta ansvar, lösa problem är några entreprnöriella kompetenser som alla behöver träna. Att se möjligheter och ta fram den inre drivkraften istället för att vänta på att någon annan ska fixa saker åt mig är något alla behöver både som företagare men också som anställd på alla arbetsplatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar